Användningsområden

Allsidig häst

Fjordhästen är en mycket användbar häst. Den används till precis allt - i skogsbruket, jordbruket, som körhäst, ridskolehäst, handikappridhäst, till dressyr, hoppning, familjehäst, galopptävlingar och jaktritter.

Från början användes fjordhästen mest i jord- och skogsbruk, eller för att bära packning eller dra vagn. På senare år har fjordhästen i stället avlats för att möta behovet av en allsidig tävlings-, nöjes- och familjehäst samtidigt som den fortfarande ska kunna användas till lättare jord- och skogsbruk. Fjordhästar visar framfötterna i många olika tävlingsdicipliner, bland annat i dressyr, hoppning och körning.

Att tävla med fjordhäst

Svenska fjordhästföreningen och lokalföreningarna arrangerar olika tävlingar för fjordhästar. På lokalföreningarnas hemsidor finns information om vilka tävlingar som är på gång i deras regi.

Förutom de tävlingar som arrangeras inom fjordhästföreningen kan man självklart delta i andra tävlingar med sin fjordhäst. Tävlingar i hoppning, körning och dressyr med mera arrangeras av rid- och körklubbar som är anslutna till Svenska ridsportförbundet. Tävlingar i brukskörning, bruksridning, skogskörning och plöjning arrangeras av JUF.

Många fjordhästar är under 148 cm i mankhöjd, vilket i tävlingssammanhang är gränsen mellan ponny och häst. Men eftersom fjordhästen är viktbärande kan den utan problem ridas av vuxna ryttare. På tävlingar för fjordhästar, arrangerade inom SFF, tävlar alla ekipage mot varandra, oavsett fjordhästens mankhöjd och ryttarens ålder.