Ägarbyte

Rutin vid ägarbyte av fjordhäst

Ägarbyten bör rapporteras in till registraturen. Det ägarbevis som sitter löst istoppat på passpärmens insida tas ur och baksidan på ägarbeviset ska fyllas i. Enklast är om säljaren först skriver under med sin namnteckning och skriver i datum för ägarbytet. Ägarbeviset lämnas sedan till köparen som kompletterar med sina namn- och adressuppgifter och skickar in ägarbeviset till registraturen. Om säljarens underskrift saknas kan kopia av köpekontrakt bifogas. Om hästen köps på avbetalning eller om köparen ska ha hästen på prov en viss tid, vänta med ägarbytet tills dess att allting är helt klart. Ägarbeviset skickas till ny ägare per postförskott. Själva passet ska hela tiden vara där hästen är.

Annerli Johansson

Korrebo Björkhem

514 53 Månstad

Telefon: 0707 - 59 79 11

Mail: registrator@fjordhastforeningen.se

Svenska Fjordhästföreningens kansli har telefontid helgfria veckor, måndag till fredag 12.00- 14.00. Övrig tid telefonsvarare, lämna namn, telefonnr, ärende och tid då vi lämpligast når dig, så ringer vi tillbaka till dig. Vid brådskande fall går det även att söka registrator Annerli Johansson på mobil 0707-597911.

Läs mer om pass på Jordbruksverkets hemsida (länk direkt till rätt sida)