Ansöka om pass

Så här ansöker du om hästpass:

1) Kontakta en id-kontrollant/chipmärkare. Svenska Hästavelsförbundet har förteckning över dessa, tel 0511-67230 eller http://www.svehast.se/

2) Skicka in följande till SFFs registrator

*Betäckningsrapport, (anmälningsblankett för införande av föl i grundstamboken/register (ID-registrering), Kom ihåg att fylla i fölets födelsedatum och att skriva under.

*Signalementsbeskrivning (utförd vid sidan av modern). ID-kontrollanten ska ha gjort signalementsbeskrivningen.

*Chipmärkarrapport, fylls i av ID-kontrollanten som också chipmärker.

*Tagelprov, tas av ID-kontrollanten.

*Överblivna chip-etiketter.

Du ska skicka in handlingarna i original, så sänd dem med rekommenderat brev.

Om du behöver pass för en äldre häst

Om det gäller pass till en äldre häst ska du skicka in registreringsbevis eller språngsedel istället för betäckningsrapport. Du ska skicka in handlingarna i original, tillsammans med övriga handlingar som står här ovan. Du ska också skicka med uppgift om hästens ägare det vill säga namn, adress och telefonnummer samt vilket datum du köpte hästen, dessa uppgifter kan du skriva på baksidan av registreringsbeviset eller språngsedeln. Även för äldre hästar är det krav på chipmärkning, om de inte redan har pass. ( För äldre hästar som redan har pass finns inget krav på chipmärkning) Normalt behövs inget DNA-test eller blodtypning, men i och med chipmärkningen så ska ett tagelprov skickas med passansökan in till SFF. Detta tagelprov tas av ID-kontrollanten.

Du betalar när du hämtar passet. SFF:s registrator skickar passet till dig via postförskott. Du betalar passet när du hämtar det på ditt postutlämningsställe.

Om chipet inte går att läsa

Om det inte går att hitta/avläsa chippet på en häst som enligt passet ska vara chipmärkt bör du/id-kontrollanten:

1. Försäkra dig om att ni använder en tillräckligt bra chipläsare och har läst av noga.

2. Kolla att övriga kännetecken stämmer mot passet.

3. Kontakta registrator/ansvarig i föreningen för att ta reda på om det är okej att märka om och om det i så fall krävs DNA-analys.

Priser för hästpass

Kostnaden för ett hästpass är 900 kronor för föl med ansökan inkommen senast 1 november födelseåret, och 1500 kronor för övriga. Kontakta id-kontrollanten för hjälp med id-kontroll och chipmärkning när fölet är ca 3 månader. Skicka sedan in handlingarna till registraturen så kan passet blir klart så fort som hingsthållaren har skickat in språngrullan, vilket de har på sig till 30 september att göra. Om en begäran om komplettering behöver skickas ut pga att ansökan ej är komplett tillkommer en kostnad på 100 kronor.

Tänk på att skriva fölets namn tydligt och att ange födelsedatum och år.

Annerli Johansson

Korrebo Björkhem

514 53 Månstad

Telefon: 0707 - 59 79 11

Mail: registrator@fjordhastforeningen.se

Svenska Fjordhästföreningens kansli har telefontid helgfria veckor, måndag till fredag 12.00- 14.00. Övrig tid telefonsvarare, lämna namn, telefonnr, ärende och tid då vi lämpligast når dig, så ringer vi tillbaka till dig.

Läs mer om pass på Jordbruksverkets hemsida (länk direkt till rätt sida)