Fjord-SM

Om Fjordhäst-SM

2018 arrangeras fjord-SM på Grevagården, Skövde den 12-15 juli av Skaraborgs fjordhästförening och Vara hästsportklubb. Propositioner kommer finnas på TDB.

2019 finns ännu ingen inplanerad arrangör - anmäl ert intresse till styrelsen om just din lokalförening vill arrangera!

Varje sommar arrangeras Fjordhäst-SM. De olika lokalföreningarna turas om att ta på sig detta arrangemang, vilket innebär att det är på olika platser i Sverige varje år. Man tävlar i dressyr, hoppning, brukskörning, precisionskörning, bruksridning och allround. Reglerna för dessa tävlingar grundar sig på Ridsportsförbundets och JUFs tävlingsreglementen, med tillägg av SFFs egna regler. De flesta lokalföreningar arrangerar dessutom uttagningstävlingar till SM.

På SM utses en segrare i var och en av de fem grenarna, vilka erhåller vandringspriser. Det finns även några hästar som tävlar i allroundklassen. Det innebär att man ställer upp i hoppning, dressyr, precisionskörning och brukskörning, och resultaten räknas sedan ihop så att en totalsegrare koras. Titeln allroundsegrare är mycket prestigefylld, eftersom det representerar själva grundtanken med fjordhästen som en allsidig allroundhäst. I allroundklassen behöver hästen inte ha samma kusk och ryttare i de olika grenarna, men många tävlar ändå sin häst själv i samtliga grenar. Andra arbetar i effektiva team, där t.ex. en person tar hand om körgrenarna och en annan ridgrenarna.

SM-tävlingarna arrangeras som ett meeting över flera dagar och brukar locka ca 70 fjordhästekipage och stor publik. Det är fantastiskt att se så många fina och duktiga fjordhästekipage på en gång, och för många fjordhästälskare är detta höjdpunkten på året!

SM / RIKS genom tiderna

Fram till 2004 kallades dessa tävlingar Fjordhäst-RIKS. Från och med 2005 har vi istället benämningen Fjordhäst-SM.

RIKS-tävlingarna kom från början till på initiativ av bland annat Börje Klangestam från Mälardalens fjordhästförening. Den allra första RIKS-tävlingen hölls 1985, i Örebro, med Mälardalens fjordhästförening som arrangör.

Från början var de ingående grenarna: dressyr, hoppning, galopp (!) och precisionskörning. Under några år ersatte man galoppen med skogskörning, för att sedan ersätta skogskörningen med brukskörning. Från och med 2010 tillkom även bruksridning.

Samtliga medaljörer till och med 2015 finns presenterade i Stambok XVI, som du kan köpa genom PR-kommittén.

Nya regler för unghästcampionat och junior-SM från och med 2019