Årets hästar

Nyfiken på vilka hästar som fått detta pris, kika i dokumentet nedan.

Årets avelshäst och Årets prestationshäst

Årets avelshäst tilldelas svenskägd fjordhäst som varit i livet det aktuella året efter beslut från styrelsen.

Styrelsen prioriterar resultat under det aktuella året, samt under hästens hela avelskarriär.

Diplom tilldelas alltid med motivering om varför hästen får utmärkelsen. Diplom undertecknas av föreningens ordförande.

SFF:s medlemmar kan sända in förslag till styrelsen genom sekreteraren. Information om sista förslagsdagen finns i Lill- Blakken. Skicka gärna med både en motivering och en bild.

Årets prestationshäst tilldelas svenskägd fjordhäst som varit i livet det aktuella året efter beslut från styrelsen.

Styrelsen bör prioritera resultat under det aktuella året.

Priset utdelas bara 1 gång per ekipage/ryttare/kusk.

Hästen kan däremot tilldelas fler gånger med annan ryttare/kusk.

Årets Fjordhäst började utses 1977

Från och med året 1994 har styrelsen på ett möte den 21 januari 1995 beslutat att det varje år ska utses två Årets Häst, en avels häst och en prestationshäst.

Anledningen är att man anser att både avel och prestation måste främjas i det gemensamma arbetet för Fjordhästen.

Årets fjordhäst entusiast började utdelas 2001.

.